Každý uchádzač má istú úroveň mäkkých zručností. Táto úroveň sa vedome aj nevedome rozvíja už počas štúdia, v bežnom živote aj počas brigád a iných pracovných príležitostí.
Čím väčšiu pozornosť človek prikladá rozvíjaniu mäkkých zručností, tým je väčšia šanca, že si ich osvojí a bude ich vedieť využívať v osobnom aj pracovnom živote. Mäkké zručnosti sú veľmi užitočné vo viacerých situáciách a obyčajne sa v zamestnaní ľudia s rozvinutými mäkkými zručnosťami považujú za výkonnejších, efektívnejších so schopnosťou zvládať rôzne situácie.
Medzi mäkké zručnosti sa najčastejšie zaraďuje:
Komunikácia Prezentačné zručnosti Emočná inteligencia Time management Tímová spolupráca Riešenie problémov a konfliktov Vedenie ľudí Kurzy mäkkých zručností (soft skills)Niektorí ľudia majä prirodzene rozvinuté mäkké zručnosti, iní sa ich majú možnosť naučíť tréningom, na workshopoch, či prostredníctvom online kurzu mäkkých zručností. Dokonca aj tí, ktorí majú rozvinuté mäkké zručnosti, by sa mali snažiť udržiavať a ešte viac rozvíjať ich úroveň.
Mäkké zručnosti a pracovný pohovor
Pri fáze výberu zamestnancov, teda hlavne pri pracovnom pohovore, personalista sleduje úroveň mäkkých zručností, ktoré budú zohrávať najdôležitejšiu rolu pri vykonávaní pracovnej činnosti, na ktorú sa uchádzač prihlásil. Nie každá mäkká zručnosť je dôležitá pre akúľkovek pracovnú pozíciu. Personalista musí vedieť zvážiť, ktorú je potrebné sledovať a ako v tak krátkom čase zistiť jej úroveň. Často na tento účel slúžia rôzne navádzajúce otázky, asssessment centrá (hodnotiace centrá).