Ako zvládnuť pretáčavý šmyk?

Ako zvládnuť pretáčavý šmyk?

Pretáčavý šmyk - šmyk zadnej nápravy - je rovnako ako šmyk prednej nápravy záležitosťou všetkých áut.

17.06.2016 | M a H | www.mah.sk

Pretáčavý šmyk - šmyk zadnej nápravy - je rovnako ako šmyk prednej nápravy záležitosťou všetkých áut. Bez ohľadu na to kde je umiestnený motor a ktorá náprava je poháňaná. Ako sa dá dostať pretáčavý šmyk? Sú 3 situácie ktoré ho spôsobujú. Keď ideme rýchlo v zákrute a neopatrne pribrzdíme, alebo krízovo prudko zabrzdíme. Vtedy sa váha auta presunie na predok, zadok sa odľahčí a začne sa šmýkať do strany. Druhá situácia, sa týka najmä áut s manuálnou prevodovkou. Pri jazde na nižších prevodových stupňoch (dvojka, trojka) ak prudko uberieme plyn, nastáva rovnaký efekt a zadok ide do šmyku. Tretia situácia sa týka iba silných zadokoliek. Pri vypnutom stabilizačnom systéme, ak v zákrute neopatrne pridáme plyn, opäť pôjde zadná časť do šmyku.

 

Ak nevieme čo v takej situácii robiť a stane sa nám to v bežnej premávke, je to veľmi nebezpečné. Auto skončí určite mimo cesty alebo do niečoho narazí, čo môže byť smrteľné. Preto sa dnes väčšina áut konštruuje tak, aby boli nedotáčavé. Pre 98% vodičov je to tak bezpečnejšie. Navyše pri šmyku ich ešte chráni ESP - elektronický stabilizačný systém. Má ho aj nový Opel Astra, Opel Meriva, Opel Mokka a vlastne všetky nové autá. V EU od 1.11.2014 je tento systém povinný, každé nové auto ho musí mať. Dokonca je bežné že sa tento systém ani nedá vypnúť. Zvládnuť pretáčavý šmyk bez ESP si vyžaduje oveľa viac práce s volantom, najmä rýchle a plynulé rúčkovanie, čo je pre ľudí problém.

 

Ako teda zvládnuť pretáčavý šmyk? Prvoradá je správna pozícia za volantom, správny posed. Sme vzpriamený a zadok máme v rohu sedačky, teda sme v nej natlačený. Informáciu o tom že auto prechádza do šmyku totiž dostávame len cez chrbát, bedrá, zadok, stehná. Ak by sme sedeli nesprávne, túto informáciu by sme zachytili neskôr, tým pádom aj neskôr reagovali. Na šmyk reagujeme rýchlou kontrou na volante, teda točíme volantom v protismere šmyku. Pri manuálnej prevodovke vytlačíme spojku, pri automatickej len dáme nohu dole z plynu. Keď sme šmyk chytili, tak zase rýchlo otočíme volantom naspäť do vyrovnaných kolies. A šmyk je zvládnutý.

 

Predchádzajúci Nasledujúci
Vyhľadávanie
Vyhľadať
Monitoring
Odoslať Viac
VÝHODY REGISTRÁCIE

Publikovanie PR správ
Zápis v katalógu
SEO spätné odkazy
Monitoring

Vyskúšaj zdarma