Čo ste (možno) netušili  o stavbe mostov?

Čo ste (možno) netušili o stavbe mostov?

Prechádzame po nich denne, no nevieme o nich veľa. História výstavby mostov má pritom nesmierne zaujímavé a pútavé pozadie.

26.09.2013 | Phoenix Zeppelin | www.cat.sk

Prechádzame po nich denne, no nevieme o nich veľa. História výstavby mostov má pritom nesmierne zaujímavé a pútavé pozadie.

 

Vďaka mostom sa dnes ľudia môžu bezpečne dopraviť tak povediac kamkoľvek na svete. Bez ich stavby by Alexander Veľký kvôli roklinám a riekam nikdy nedorazil až do Indie, mnohé bitky či expanzie by sa nestali.

 

Pre človeka žijúceho v dávnych dobách pritom stavba mostov predstavovala veľmi zložitý problém. Neexistovali žiadne stavebné stroje, vysokozdvižný vozík, elektrocentrály, rýpadlá, nakladače a ďalšie zariadenia, ktoré v súčasnosti ponúka každá požičovňa stavebných strojov a pri stavebných úkonoch bývajú doslova nevyhnutnosťou.

 

Drevené mosty

 

Konštrukcia mostov bola zväčša drevená alebo z kameňa, no musela uniesť váhu desiatok ľudí s náradím, čo rozhodne nebolo jednoduché. Najjednoduchšou stavbou bol most z drevených dosiek. Tie sa pokladali v najužšom mieste cez vodný tok alebo tiesňavu. Je viac ako pravdepodobné, že týmto spôsobom sa stavalo znovu a znovu v každej dobe a na najrôznejších miestach. V období neolitu sa v blízkosti riek a jazier objavili prvé chatrče na koloch. Práve tento obraz, čiže doska položená zvisle na podporné stĺpy, slúžila ako zlomová „mostová“ inšpirácia.  Najdokonalejšie stĺpové mosty stavali Rimania a dokonca podaktoré kovové časti, slúžiace ako základ mostov, existujú dodnes.

 

Kamenné mosty

 

Najstaršie kamenné mosty pochádzajú z Babylonu a Egypta, pričom vznikli okolo roku 4000 p.n.l. Kamenná doska sa položila na podpery a niekedy i na ohromné kamenné bloky (obvykle ešte pevnejšie než samotné dosky). Prví stavitelia mostov pracovali metódou pokus a omyl, pretože im chýbali potrebné odborné znalosti.

Po nich nasledovali oblúkové mosty. Budovali sa z kamenných pilierov, dosahujúcich ďalej a ďalej a opierali sa jeden o druhý. Tento spôsob, s ktorým prišli Etruskovia, doviedli do dokonalosti práve Rimania. Donútila ich k tomu skutočnosť, že potrebovali bezproblémovo presúvať svoje vojská a administratívu. Rimania vybudovali mosty s pozoruhodnými oblúkmi (napríklad most cez rieku Tajo v Španielsku).

 

Najväčšími staviteľmi boli Rimania

 

Zanietenosť Rimanov k stavebným prácam možno vysvetliť i ďalšími faktami. Pri horkých kúpeľoch, ktoré si bohatší Rimania dopriali, pre potreby domácností a kanalizáciu spotrebovali obrovské množstvo vody. Aby túto vodu dokázali vôbec „prepraviť“, budovali akvadukty, veľké kamenné mosty, vďaka ktorým bola voda dopravená na veľké vzdialenosti.

 

Rimania boli taktiež prvým národom, ktorý si stavbu mosta vopred do posledných detailov naplánoval. Najskôr preskúmali podložie. Pri vlastnej stavbe používali normované kamenné bloky, no nezabudli počítať veľkosť a uhol kameňa určeného pre stavbu klenby.

 

Stredoveká Európa žiaľ nedokázala na tento štýl nadviazať. Spôsob stavby mostov síce ostal zachovaný, no akvadukty zmizli a s nimi i unikátne stopy antického životného štýlu.

Hodnotenie

Čo ste (možno) netušili o stavbe mostov?
Hodnotenie 4.4 z 5
Počet hlasov 5
Pridať top správu
Predchádzajúci Nasledujúci
Vyhľadávanie
Vyhľadať
Monitoring
Odoslať Viac
VÝHODY REGISTRÁCIE

Publikovanie PR správ
Zápis v katalógu
SEO spätné odkazy
Monitoring

Vyskúšaj zdarma