Výroba automobilov ako ju nepoznáte

Výroba automobilov ako ju nepoznáte

Vyjdete z domu, idete do práce, a či už vo svojom aute alebo pri pohľade na ulicu z autobusu sledujete okolie.

31.01.2014 | TOPSHADE | www.najlepsiebrany.sk

Vyjdete z domu, idete do práce, a či už vo svojom aute alebo pri pohľade na ulicu z autobusu sledujete okolie. V dnešnej dobe nič výnimočné.  Ošarpané domy, moderné budovy, garážové brány, obrovské priemyselné brány, obchody, ponáhľajúci sa ľudia, ľudia, bez ktorých by nič zo spomínaného nestálo.

 

Štart priemyselnej výroby

Automobily a masová výroba pre masovú spotrebu. Presne tak znelo motto známeho Američana Henryho Forda. Jeho cieľom bolo zabezpečiť, aby si v danej dobe veľmi nákladný automobil mohol dovoliť skutočne každý. Tento zámer splnil zavedením montážnej linky, ktorú možno právom označiť za prvotný spúšťač priemyselnej výroby. No to ani zďaleka nie je všetko.

 

V dobe, keď Henry Ford spustil výrobu automobilov, sa dopravné prostriedky vyrábali ručne. Mal to však dokonale premyslené. Plánoval zvýšiť rýchlosť výroby a znížiť cenu výrobku tak, aby sa automobil stal postupom času dostupným pre všetkých. Málokto ale tuší, že Ford sa inšpiroval práve ľuďmi, ktorí sa pohrávali s myšlienkou zavedenia montážnej linky.

 

Prvotný nápad „ukradol“

Americký inžinier Frederick W. Taylor dlho hľadal spôsob, ako ľudskú prácu využiť čo najefektívnejšie. Výrobný proces rozdelil na jednotlivé kroky a ich priebeh upravil tak, aby v konečnom dôsledku boli čo najefektívnejšie. Čas a pohyb robotníkov mu poskytli potrebné informácie o tom, ako výrobok zmontovať najrýchlejšie a najlepšie. Taylor totiž veril, že racionalizácia pracovných postupov následne umožní spravodlivé prerozdelenie mzdy v zmysle, kto viac pracuje, ten aj viac zarobí.

 

Začiatky mechanizácie

Henry Ford tieto myšlienky veľmi uvážene uplatnil  v praxi a  zaviedol bežiaci pás. V roku 1913 mu po dôkladnej príprave už nič nebránilo v spustení výroby automobilov na montážnych linkách. Každý úkon, ktorý bolo potrebné uskutočniť, čakal na svojho robotníka. K nemu sa súčiastka dostala mechanicky, čiže sa zakaždým ocitla v správnom čase na správnom mieste.

Vďaka revolučnému vynálezu si Henry Ford svoj sen splnil. Nižšie výdaje na výrobu znížili cenu automobilu, ktorý si tak mohlo dovoliť neporovnateľne viac ľudí. Paralelne s tým zákazníci zvyšovali spotrebu, čo sa odrážalo aj na jeho zisku. Každý robotník predsa potreboval peniaze. A čim viac pracoval, tým viac si zarobil a následne tak mohol utratiť (napríklad investovaním do automobilu).

 

Čísla predaja v miliónoch

Okolo roku 1927 vyprodukovali montážne linky až 15 miliónov vozidiel Ford modelu T. Aby bolo tak enormný dopyt vôbec možné uspokojiť, musel sa stať z automobilu štandardný výrobok. Jednotlivé typy sa nepatrne líšili výlučne karosériou, keďže  jedinou farbou, ktorú mali potenciálni klienti k dispozícii, bola čierna.

 

Henry Ford ale tušil, že sústavné vykonávanie totožných úkonov vystavuje jeho zamestnancov úmornej rutine. Napriek tomu veril, že toto negatívum dokáže vykompenzovať dobrými platmi a pracovným prostredím bez náznaku stresu. Ľudia si rovnako uvedomovali, že základným stimulom pre zvýšenie produktivity práce a prekročenie brány priemernosti na trhu,  nie sú len výborné výsledky, no predovšetkým dobrá pracovná atmosféra. Výroba sa preto čiastočne prinavrátila k zložitejším výrobným procesom, ktoré vykonávalo len niekoľko spoločne pracujúcich robotníkov. Napriek tomu montážne linky fungujú dodnes, no väčšinu prác na nich odvádzajú roboti. 

Predchádzajúci Nasledujúci
Vyhľadávanie
Vyhľadať
Monitoring
Odoslať Viac
VÝHODY REGISTRÁCIE

Publikovanie PR správ
Zápis v katalógu
SEO spätné odkazy
Monitoring

Vyskúšaj zdarma