Štvorkolka vs. motorka: Robia 2 kolesá rozdiel?

Štvorkolka vs. motorka: Robia 2 kolesá rozdiel?

Porovnanie štvorkoliek a motoriek

28.01.2024 | PoctiveSEO | motodemon.sk

Kúpiť štvorkolku alebo motorku neznamená, že sa bezhlavo pustíte do riadenia bez prípravy. Dôležité je ovládať teoretické základy, pripraviť stroj po technickej stránke a až následne vyskúšať, čo všetko dokáže.

 

Ako si užiť bezpečnú jazdu na štvorkolke?

Bezpečnostné pravidlá

Príručky k vozidlám nie sú vytvárané na to, aby ste ich po kúpe štvorkolky hodili do zásuvky. V príručke sa dozviete všetky dôležité fakty o vlastnostiach štvorkolky, tankovaní a údržbe. 

 

K bezpečnostným pravidlám patria ochranné prostriedky. K riadeniu štvorkolky dokúpte ochrannú prilbu, rukavice, lakťové a chrbtové chrániče. Vhodné je profesionálne motorkárske oblečenie na štvorkolku, napríklad kombinéza, a k tomu adekvátne spevnené topánky. Ide o podobnú výbavu ako používajú majitelia motorky.

 

Riadenie štvorkolky

Prvé jazdy absolvujte pod dohľadom inštruktora. Nie každý toto pravidlo dodrží. Štvorkolku je ideálne po prvý raz riadiť na miestach, kde nemôžete zraniť ľudí. Vyberte si pokojné miesto na lúke. Rozdiel je, či máte štvorkolku s manuálom alebo automatickou prevodovkou. Pri manuálnej prevodovke musíte nohami ovládať plyn a rukou prevodovku na rukoväti.

 

Pozor na ťažkú nohu

Prudké pridávanie plynu spôsobí, že sa predná časť štvorkolky vystrelí do vzduchu. Tento neočakávaný pohyb vám po prvýkrát môže spôsobiť problémy. Často sa stane, že jazdec skončí minimálne mimo štvorkolky. Oveľa nebezpečnejšie je, keď ho štvorkolka zavalí. S plynom vždy zaobchádzajte opatrne.

 

Ovládanie telom

Štvorkolku je nutné ovládať telom. Ide hlavne o nakláňanie počas vyberania zákrut. Menej zdatným jazdcom môže robiť problém udržanie rovnováhy. Riadenie v stoje potrebuje prax a dobrú koordináciu tela. Okrem nakláňania na opačnú stranu je pri riadení štvorkolky potrebné poskočiť na miestach s vlnitým terénom. Keď nemáte pred seba dobrý rozhľad, riaďte štvorkolku v stoje, ale s pokrčenými nohami. Buďte uvoľnení, aby vás neprekvapili kamene alebo výmole na ceste.

 

Ako si užiť bezpečnú jazdu na motorke?

Tréning

Trénovať, trénovať, trénovať a bude to stále lepšie a lepšie. Môžete navštíviť aj kurz bezpečnej jazdy. Okrem teórie sa vám budú venovať skúsení inštruktori, ktorí presne odhalia vaše chyby a nedostatky. A všetko si vyskúšate v priestore, kde nehrozí auto v protismere a máte dostatok miesta i na prípadnú chybu.

 

Výstroj

Keď spadnete, následky budú priamo úmerné vašej ochrane. Kombinézy podporia telo v polohe na motocykli, prepustia dostatok vzduchu a ochránia v prípade pádu. To platí aj o topánkach a rukaviciach. Určite by ste nemali zabúdať na prilbu a vybrať si takú, ktorá vám na hlave najlepšie sedí.

 

Pomalá jazda

Praktické cvičenia sa začínajú pomalou jazdou do 30 km/h. Vtedy sa motocykel správa nestabilne, no dá sa zvládať. Bez ohľadu na jeho veľkosť. Motorku by ste mali rukami maximálne stlačiť pod seba a vysunúť sa telom na opačnú stranu. Chce to pracovať s telom a bokmi. 

 

Platí, že stroj pôjde vždy tam, kam sa pozeráte. Boli by ste prekvapení, koľkí jazdci sa miesto na únikovú cestičku pozerajú práve na prekážku, ktorú potom trafia.

 

Tip: Obozretnosť a opatrnosť sú dôležité pri akejkoľvek jazde. Niekedy sa však chybám, alebo dokonca nehode nedá vyhnúť. Vtedy je dobré ovládať základy prvej pomoci. Naučte sa kurz prvej pomoc pre šoféra a budťe pripravení.

 

Zapojte zadnú brzdu

Mnoho motocyklistov zadnú brzdu nepoužíva. Zadná brzda pritom pri pomalej jazde prispieva k stabilizácii. Ak by ste brzdili iba prednou, veľmi by ste sa nakláňali a jazda by bola uskákaná. Zapojenie zadnej brzdy výrazne upokojí stroj a jazda bude plynulejšia a oveľa pohodlnejšia. 

 

Panické brzdenie

Na zastavenie motocykla z akejkoľvek rýchlosti vám stačí stláčať brzdovú páčku iba prostredníkom a ukazovákom. Palec, prstenník a malíček zatiaľ držia riadidlá. K tomu treba ešte aj stlačiť spojku, zadnú brzdu a posunúť telo trochu dozadu. Je to najúčinnejší spôsob zastavenia.

 

Aké majú podobnosti a odlišnosti?

Keď už sme si priblížili základy bezpečnej jazdy na motorke či štvorkolke, je dobré poznať, čím sa odlišujú a čím sú si podobné. Samozrejme každý z týchto dopravných prostriedkov má svoje výhody aj nevýhody, ktoré sa môžu na vašej jazde odzrkadliť. Pre niekoho je vhodnejšia motorka, niekto dá prednosť štvorkolke, pretože každému vyhovuje iný spôsob jazdy.

 

Tip: Vyskúšajte držiak na mobil pre motorky a štvorkolky, s ktorým budete mať navigáciu furt na očiach.

 

Jazda

Štvorica kolies vám pri jazde dáva väčšiu stabilitu než len pár kolies motorky. Pri štvorkolke  zároveň nemusíte neustále dbať o udržiavanie rovnováhy a jazde na nej sa dá priučiť rýchlejšie. Motorka si naopak vyžaduje viac praktických skúseností a je tak vhodnejšia skôr pre pokročilejších užívateľov, zatiaľčo jazdu na štvorkolke by mali bez problémov zvládnuť aj začiatočníci.

 

Bezpečnosť

Otázka bezpečnosti pri jazde je predovšetkým vecou názoru. Kým niektorí používatelia považujú za bezpečnejšie štvorkolky, pre iných je bezpečnejšou voľbou motorka. Pri oboch je samozrejmosťou nosenie ochrannej prilby a iných ochranných prostriedkov.

 

Využitie

Motorky sú určené predovšetkým pre jazdu po asfaltových cestách a diaľniciach, zatiaľčo v prípade jazdy v teréne môžete viac oceniť štvorkolky. S tými sa dá jazdiť po lesných, poľnohospodárskych aj poľných cestách, ktoré nie sú pravidelne udržiavané. 

 

Oprávnenie

Téma vodičských preukazov aj oprávnení je u obidvoch dopravných prostriedkov podobná. Platí, že motorky a štvorkolky, ktorých objem motora nepresahuje 50 cm3 a maximálna rýchlosť je 45 kilometrov za hodinu, možno používať už od veku 15 rokov po získaní vodičského oprávnenia na skupinu AM.

 

Pokiaľ má štvorkolka motor s objemom nad 50 cm3, avšak váži do 500 kilogramov, spadá už do skupiny B1 a ak je jej váha väčšia, vzťahuje sa na ňu kategória B. V oboch prípadoch sa dá na takýchto štvorkolkách jazdiť s bežným vodičským preukazom skupiny B určeným pre vozidlá s hmotnosťou do 3 a pol tony.

 

Článok sme pre vás pripravili v spolupráci s:

Michal Horváth, Obsahový špecialista na optimalizáciu webov z PoctiveSEO: Pomôžeme vám s viditeľnosťou webu, marketingom, PPC reklamou.

https://pixabay.com/cs/photos/dirt-bike-motokros-motocykl-motork
https://unsplash.com/photos/time-lapse-photography-of-man-riding

Hodnotenie

Štvorkolka vs. motorka: Robia 2 kolesá rozdiel?
Hodnotenie 4 z 5
Počet hlasov 3
Pridať top správu
Predchádzajúci Nasledujúci
Vyhľadávanie
Vyhľadať
Monitoring
Odoslať Viac
VÝHODY REGISTRÁCIE

Publikovanie PR správ
Zápis v katalógu
SEO spätné odkazy
Monitoring

Vyskúšaj zdarma